Hesíode HIST.
Poeta grec, nascut a Ascra, que va viure en l’època poshomérica, al voltant del
D’Hesíode interessen en filosofia la seva Teogonia i Els treballs i els dies.
La primera d’elles (Teogonia, 820-871; veure text), narra els avatars dels déus: Zeus, després d’expulsar del cel als Titans, lluita contra el violent Tifó, fill de Terra i Tàrtar, terrible dragó de cent caps i foc en la mirada, que sumeix a
Segons J.P. Vernant (veure cita), aquesta narració és el mite que es correspon amb la cerimònia ritual amb què, en les antigues civilitzacions, el rei escenificava al començament del Nou Any el poder que, per naturalesa, li corresponia sobre la natura i la societat. Es tracta d’un mite ritual, que enllaça el poder real amb el del Zeus Olímpic.
La segona versió (Teogonia, 116-131) narra els orígens com una ordenació de l’univers primer per estrats físics i després per successives genealogies de déus (veure text). En ella, els déus no lluiten recordant rituals de sobirania, sinó que es generen els uns als altres o se «segreguen», i els seus noms recorden ja a elements naturals.
En el principi hi ha el Caos, buit profund on només hi ha confusió, i darrere seu apareix Gea (
Primer, doncs, apareix el món dividit en les seves parts i després els déus, que s’engendren els uns als altres. F.M. Cornford observa que primer apareix, en Hesíode, la cosmogonia i després la teogonia. L’ordenament que aquí s’imposa és per separació de parts de l’univers i de déus amb noms de natura (veure cita).
En ambdues versions, es tracta d’un ordenament del món (cosmos): el que imposa el poder de Zeus sobre tots els déus i l’univers mateix o el que imposa la separació de l’univers en parts diferents i diferenciades. El procés que va des del Caos fins a l’ordre còsmic, ens mostra el món com un tot ordenat (cosmos), amb tres elements íntimament relacionats entre ells: déus, naturalesa i homes. En
En el seu poema Els treballs i els dies (}+D(" 6"4 Z:©k"4), Hesíode pren la veu del poble i fa l’elogi d’aquells que -ni herois ni déus- viuen entregats al treball de cada dia. En aquest poema exposa el mite de la «edat d’or» i la concepció del temps com una decadència des dels orígens.
Sembla ser que Hesíode va rebre influències de narracions cosmogòniques d'Àsia Menor, potser a través dels aedes que recorrien Grècia, ja que es poden trobar influències de poemes religiosos hittites i del poema babilònic Enuma Elish juntament amb altres influències de la tradició oral hel·lènica.
Hesíode i una musa
(detall d’una pintura de Gustave Moreau)
Hesíode, Teogonia 116 ss.
Doncs bé, abans que res fou el Caos i després Gea de pregones sines, seti sempre ferm per a tots els immortals quesenyoregen els cims de l'Olimp cobert de neu i el Tàrtar bromós, situat en l' indret més pregon de la terra de camins amplis.També fou Eros, que és el més bell dels déus immortals, aquell que amolla els membres i aquell que, en el cor de tots els déus ide tots els homes, enjova la ment i la voluntat més assenyada.
Del Caos naixeren Èreb i la negra Nit. Al seu torn, de
Tots els fills nascuts de Gea i Úranos eren criatures temibles i des del principi eren odiats pel seu propi pare: tan aviat comnaixien, els amagava en les cavitats de
Així va parlar, pero la por els dominà tots i cap d' ells no digué ni una paraula. Només el gran Cronos de pensaments retortsva gosar contestar a la seva mare estimada amb aquestes paraules: «Mare, et prometo que jo portaré a cap els teus propòsits,perquè el nostre pare, de nom odiós, no em produeix gens de pietat. Ell, doncs, és el primer que ha maquinat actes indignes».Així va dir, i el cor de la immensa Gea s'omplí de goig. El va portar d'amagat a l'aguait i li posa a les mans [175] la falç dedents esmolades i li va explicar tot el seu engany. I va arribar el gran Úranos portant la nit amb ell i, àvid d'amor, es va estendresobre Gea i va expandir-se pertot arreu. El fill, des del seu parany, va estendre la mà esquerra i amb la dreta va empunyarl'enorme i llarga falç de dents esmolades i d'un cop sec li va amputar els genitals. El va tirar, a l'atzar, cap al seu darrere. I no vansortir en debades de les seves mans: totes les gotes de sang que van caure,
[...]
Rea, junyida a Cronos, infantà fills il·lustres: Hèstia, Demèter, Hera de sandàlies d'or, el fort Hades que, amb un corimplacable, té el seu estatge sota terra, el Sacsejador que provoca baluerns eixordadors i el prudent Zeus, pare de déus i homes,que amb el seu tro fa trepidar la terra espaiosa. El gran Cronos els devorava tots així que, des del ventre sagrat, arribaven a lafalda de la seva mare. D'aquesta manera pensava evitar que cap altre dels descendents il·lustres d'Úranos aconseguís elshonors de la reialesa entre els immortals. Havia sabut, doncs, per Gea i Úranos ple d'estrelles que, per poderós que fos, estavadestinat a ésser vençut per un dels seus fills, per la voluntat del gran Zeus. Per això no es lliurava a una vigilància inútil, sinó que,sempre a l'aguait, anava devorant tots els seus propis fills. I un dolor insuportable afligia Rea. Quan estava ja a punt de parirZeus, el pare de déus i homes, va suplicar als seus pares, Gea i Úranos ple d'estrelles, que l'ajudessin a rumiar un pla per parird'amagat el seu fill i perquè el gran Cronos de pensaments retorts, donés compte a les Erínies tant dels seus actes comesoscontra el seu pare, com dels fills que havia devorat. I ells van escoltar i van atendre els precs de la seva filla estimada i [475]l'assabentaren del destí que estava escrit per a Cronos i per al seu fill de cor valent. La van enviar a Lictos, un poble ric de Creta,quan estava a punt d'infantar el darrer dels seus fills, el gran Zeus. I la grandiosa Gea va acollir-lo en l'espaiosa Creta per anodrir-lo i protegir-lo. Quan l'hi va portar aprofitant la foscor de la nit ràpida, va dirigir-se, en primer lloc, a Dictos. El va agafar amb les seves mans i el va amagar en una cova profunda, sota les cavitats de la terra divina, en la muntanya de l'Egeu protegida per un bosc espès. Després va embolicar una gran pedra amb bolquers i la va donar al gran senyor fill d'Úranos, primer reí dels déus.Ell va agafar-la amb les seves mans, el malastruc, i va aviar-la ventre avall: en el seu cor ignorava que en lloc de la pedra,deixava, per al futur, el seu fill invencible i valerós, que ben aviat l'havia de desposseir dels seus privilegis i que, després desotmetre'l amb la seva violència i força, havia de regnar entre els immortals. [...]
Veure http://seneca.uab.es/antiguitat/PAMIAS/ARXIUS/TxtsMitCosm.pdf
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada